Gat in de markt: Deense opticien

Dag trouwe lezers,

Niet gevreesd, ik ben niet verdronken, gisteren werd het nogal een latertje, dus dan doen we het gewoon nu. Vedronken zegt u? Dat had zomaar gekund. Gisteren had niet zoveel meer met motorrijden te maken, maar des te meer met roeien. Vertrok omstreeks 09:00 uit mijn hotel in Duitsland om de boot om 10:45 van Puttgarden naar Rodsbyhavn te pakken. En dat vertrok begon al in miezerregen, om vervolgens in Denemarken toch echt steeds heftiger te worden. De Schotten zouden het gooien op een "hogere luchtvochtigheid", maar hoe dan ook, nat, nat, nat. Lang verhaal kort, ik heb gisteren van 11:30 tot 19:00 in de regen gereden. Continue.

Maar genoeg geklaagd, of nee, toch niet. Goeiedag. Ben ik net 5 kilometer over de grens in Denemarken en sta ik het ene moment wat te drinken op de parkeerplaats terwijl ik wat om me heen kijk, je moet toch wat immers, komt er ineens een groepje lichtgetinte leeftijdsgenoten naar me toe om de volgende zeer intelligente vraag te stellen: "Kende 't zien?!". Mijn eerste ervaring met Denen. Of nou ja, bestuurders van een voertuig met Deens kenteken. De toon lijkt wat agressief, maar later zal blijken dat ze dit allemaal uiterst positief bedoelden. Want terwijl ik nog geen drie kwartier onderweg ben, ben ik al driemaal bijna van de motor gereden doordat men gewoon zonder te kijken van baan wisselt. Blijkbaar kende 't dus niet helemaal zien hè? Ironisch.

Na regen komt zonneschijn, óók in Zweden. Na een opnieuw redelijk saaie snelwegdag, breekt dan om 19:00 eindelijk de zon door en wordt het asfalt droog. Eindelijk geen regenspray meer die de auto's achterlaten, of nog erger, vrachtwaggels. Dan is het nog een uurtje tuffen naar mijn B&B in Motala. Ik moet zeggen, ik ben helemaal niet moe na deze rit, ondanks de onophoudende regen. Grote tegenvaller: na de uren regen verschijnt er ineens een streepje condens in het scherm van mijn TomTom Rider 400, die later alleen maar groter wordt. Even later werkt ook de touchscreen niet meer helemaal lekker. Lijkt erop dat hij aan het overlijden is. Nog wel een poging tot reanimatie gedaan door hem in een zakje met rijst te leggen in de hoop dat het een Aziaat zou aantrekken om hem te fixen. Helaas mislukt, getuige de nog steeds aanwezige condens. Ach, op de ouderwetse manier navigeren lukt ook wel, er loopt maar één weg van hier naar de Noordkaap. Terug via Noorwegen is een iets grotere uitdaging, maar zo'n navigatiesysteem is en blijft een luxemiddel. Ga in elk geval wel even TomTom hiervan op de hoogte stellen, maar na een zoekopdracht op de bekende zoekmachine leert dat er wel meer mensen zijn met dit probleem en dat het een bekend probleem blijkt.

Om even met het begin af te sluiten: dat latertje, hoe dat kwam? Even voorstellen: Dick Koedam, avonturier in hart en nieren én oud Brandweerman te Ede. Ik neem u even mee naar 2007. Dick organiseerde regelmatig motorvakanties naar Finland om daar de Bronto fabriek te bezichtigen. Bronto Skylift is nummer 1 merk op het gebied van hoogwerkers, onder andere voor de Brandweer, wereld. Goed, in 2007 zat deze trip er dus weer aan te komen en pa zal mee gaan. Alles van tevoren geregeld: routes, boot, hotels, de hele rambam. Maar ik zat precies in mijn examenperiode, dus ik kon helaas niet mee. Was bovendien ook vrij prijzig. De dag van vertrek: pa vertrekt om 06:00 richting de boot in Rostock, om vanuit daar naar Helsinki te varen. En ik? Ik lag lekker nog op één oor, het was immers zondag. Inmiddels al wel vrij van school vanwege eerdere examens, dus achteraf had ik toch mee gekund. Maar goed, dat was achteraf. Komt ineens m'n moeder naar boven gestormd: "Heb je vader aan de lijn, er is iemand niet komen opdagen in verband met regen, alles is al betaald en je kan zo mee." Wat Dick daar mee te maken heeft? Dick was de reisleider en bij het koppen tellen blijkt dat iemand had afgezegd. En laat Dick nou herinneren dat iemand een zoon had, die niet mee kon in verband met onder andere de prijzige reis. "Bel 'm maar uit z'n bed en laat hem hierheen komen, alles is al geregeld en betaald, hij hoeft alleen de benzine te betalen!". Nog nooit zo snel een tas volgeladen, gedoucht en aangekleed. Topvent dus, en gisteren kwam hij even buurten hier. Toeval of niet, gisteren was precies 10 jaar geleden dat we de Finland tour deden. Was enorm tof elkaar weer te zien en volop leuke avond gehad. Goed volk.

Genoeg geluld weer. Klap zo de laptop dicht, laad alles in en ga weer verder omhoog. De Noordkaap komt langzaam in zicht.

Reacties

Reacties

Jan en Anneke van IJpen

Leuk verhaal Stephan. Jammer van de Tomtom.
Veilige reis verder en geniet ervan.
Groetjes

Lenie

Hallo Stephan,wat een mooi verhaal weer en wat een pech met je Tom Tom dat hij het juist nu begeeft, jammer hoor. Maar goed dat je een nog een kaart bij je hebt.
Hopelijk wordt het weer wat beter en laat het zonnetje zich wat zien.Goede en veilige reis verder en tot schrijfs.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!