Einde bewoonde wereld

Laat ik voor de verandering eens beginnen met goed nieuws. Vandaag liet de zon zich goed zien, al werd zij af en toe weggepest door een kleine regenbui, die nooit langer dan 5 minuten duurde. Wordt wel frisser hier, ik reed uit Gagnef weg met 19 graden en gaandeweg omhoog zag ik de temperatuur naar 15 graden zakken. Maar altijd nog beter dan de 42 graden in Albanië, 2 jaar terug. En het andere goede nieuws: zoals jullie weten heeft de TomTom een zenuwinzinking gehad na een dag regen en is deze nu toch echt naar de eeuwige gpsvelden. TomTom zelf gaf niet thuis, want die wilden eerst de oude TomTom hebben om deze vervolgens om te ruilen voor een nieuwe. Dat kost tijd, tijd die ik niet heb. Want navigeren zonder GPS vanaf midden Zweden naar de Noordkaap is geen enkel probleem, want er loopt feitelijk maar één weg omhoog. Maar vanaf de Noordkaap via Noorwegen naar huis is andere koek: zoals altijd heb ik thuis een route gemaakt, met alle mooie weggetjes en punten in Noorwegen, slingerdeslang, linksom- en rechtsom. Op de kaart die route narijden wordt best een uitdaging.

En daar was ineens Kawasaki Benelux, ik wist dat zij al hun demo motoren met TomTom uitrusten dus onder het mom "niet geschoten is altijd mis" besloot ik er aan mailtje aan te wagen. Binnen een uur reactie terug: "Tuurlijk gaan we je helpen met een vervangende TomTom. Waar moet 'ie heen?". Stap 1 in de pocket, maar waar hij heen moet, dat was een tweede. Nu heb ik hem nog niet nodig, maar zo ongeveer na het weekend wel. Dus een camping in het hoge Noorden opgezocht en gebeld of hun hem willen ontvangen. Gaat niet. Shit. Toen ineens een ingeving om dan maar een motorzaak te vragen. Want motorrijders onder elkaar helpen altijd. Dus ik een motorzaak in Tromso, Noorwegen gebeld. En weer raak! Lang verhaal kort, Kawasaki Benelux stuurt morgen een vervangende TomTom naar Motor Tromso SA, waar ik hem volgende week kan halen. Met 2-3 werkdagen verzendtijd moet dat lukken. Ze lezen waarschijnlijk niet mee, maar: enorm bedankt, helden!

En toch heeft dat ouderwetse kaartlezen wel wat. Af en toe even stoppen om hem te raadplegen, en voor je het weet heb je weer een gesprek. Mensen vragen me weleens, "vind je dat nou niet saai of eenzaam om alleen te reizen?". Het antwoord daarop is steevast nee. Want je hebt echt enorm veel aanspraak, zelfs in de meest verlaten gebieden, of juist daardoor. Vandaag sprak ik een vrouw van achter in de 50 die ook alleen aan het rijden was, zij woont in Gotingborg en was ook zomaar even 3 weken naar de Noordkaap en was nu weer op de terugreis. Werd ik nog gewaarschuwd voor elanden, rendieren en beren ook, mevrouw had er al 10 gezien zei ze. Ik moet de eerste nog zien. Het enige levende overstekende wild dat ik gezien heb tot nu toe, is een eekhoorn. Ook krijg je zo altijd tips, over bijvoorbeeld mooie bezienswaardigheden of tips om te overnachten. En op deze manier lossen problemen zichzelf vaak op.

Wat me wel tegenvalt, en tegelijkertijd imponeert, is hoe groot dit land is. Pak en beet na Mora maakten de dorpjes plaats voor ellenlange wegen, waar je vaak tientallen kilometers kan rijden tot het volgende dorpje. Rustgevend, maar de afgelegde afstand per dag valt tegen in de zin dat ik het idee heb niet echt op te schieten. Bijvoorbeeld vandaag toch weer bijna 300km gereden maar als ik op de kaart kijk, zit ik nog steeds niet echt hoog in Zweden. Maar goed, ik ging vandaag ook pas 12:30 weg uit Gagnef. Morgen maar eens een inhaalslag maken als de weergoden me goed gezind zijn. Ik ben nu in een Ski Resort aangekomen, die tevens een soort hostel zijn: knusse huisjes met kleine kamertjes en een gezamelijke wc- en douche. Voor mij helemaal prima. En dat voor 30 euro! Voor ik aan mijn reis begon veel moeten aanhoren dat Zweden duur is. Vind ik tot nu toe alles meevallen, ongeveer gelijk aan Nederland en als je even goed zoekt volgens mij nog goedkoper. Noorwegen gaat waarschijnlijk wel een deuk in de bankrekening worden, maar daar komt de tent in beeld, om de kosten een beetje te drukken. Mits goed weer natuurlijk, want ik ben Malle Pietje niet om in de regen een tent te gaan opzetten. Avontuur vind ik best, maar het hoeft allemaal niet te primitief te worden voor mij.

Gisteren was het overigens om 23:30 nog licht, nu zit ik weer 300km noordelijker, dus heel benieuwd tot hoelaat het hier licht is. Nog een paar uurtjes wachten.



Reacties

Reacties

Mum

Wat ben je toch een top schrijver en avonturier, petje af hoor!!! Xxxx

Stephan Le Chevalier

Valt mee hoor, zo'n reis is gewoon een bron van inspiratie, komt je zo aanwaaien, haha!

Lenie

Hallo Stephan,wat ben je weer een geluksvogel....maar je hebt weer een TomTom !!
Niet geschoten is altijd mis moet je maar denken,hopelijk gaat het nu allemaal goed, je hebt het zonnetje erbij en het blijft lekker lang licht dus wat wil je nog meer !! Je hebt weer een mooie trip voor de boeg dus een mooie en veilige trip. ?

Mike Rückert

Hoi Stephan,
Wij hebben het gelezen ;-), nog bedankt voor de taart!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!